Ansvar för resans utförande

Villkoren som anges nedan reglerar åtkomst och användning av webbadressen http://solsting.se/  som ägs av AC travel  ( Hädanefter Solsting ).

Solsting  agerar endast  som en förmedlare av flygbiljetter, hotell, transfer, hyrbilar och arrangemang. För flygbokningar fungerar vi som din agent när vi gör din bokning med flygbolaget, vi är alltså inte en agent för flygbolaget. Varje produkt som du bokar har prissatts individuellt oberoende av andra produkter som bokas samtidigt.
När du bokar ingår du ett avtal direkt med våra leverantörer. Vi ansvarar inte för tidtabellsändringar, inställda flyg, bagage eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra.  Vi ansvarar ej för utebliven transfer. Vi ansvarar heller inte för problem gällande inbokade hotellnätter eller hyrbilar. Sådana händelser ansvarar respektive leverantör för och därför ska eventuella anspråk med anledning av detta framföras direkt till leverantören.

Avtalet

1.0.1 Avtalet är bindande när beställaren har godkänt köpet via hemsidan. Pris och platstillgång kan endast garanteras när betalning är mottagen och Solsting har ställt ut färdhandlingarna. I samband med köp via hemsidan accepterar beställaren samtidigt Solstings köpvillkor.

1.0.2 För att ingå avtal med Solsting krävs det att du är minst 18 år fyllda.

1.0.3 Varje bekräftad bokning på Solsting.se betraktas som slutgiltig, dvs den är i regel inte ändrings- eller återbetalningsbar. Om du tecknat en avbeställningsförsäkring se pkt 4.6.

1.0.4 Vi tar endast emot beställning via hemsidan eller per telefon, se pkt 3.0.4.

1.0.5 Vid bilhyra med Your car hire via Solstings gäller Your car hires villkor.

1.0.6 Solsting förbehåller sig rätten att förmedla eventuella felaktigheter inom 72 tim. efter beställningstillfället.

1.0.7 Flygbolagen samarbetar inom olika allianser och de flyg som anges på hemsidan kan i vissa
fall på vissa sträckor opereras av annat flygbolag än vad som anges.

1.0.8 Vid beställning av paketresa/charterresa arrangerad av annan arrangör än Solsting gäller de betalningsregler och resevillkor som anges av respektive researrangör. Solsting agerar i det här fallet som en förmedlande part. Fullständiga resevillkor finns på respektive researrangörs hemsida.

2 Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)

2.0.1 Ångerrätt gäller inte enligt Distans- och hemförsäljningslag (2005:59 2 Kap 3§) vid köp av Solstings produkter.

3 Betalning

3.0.1 Betalning erläggs i samband med beställningstillfället.

3.0.2 Solsting förbehåller sig rätten att förmedla eventuella felaktigheter inom 72 timmar efter bokningstillfället.

3.0.3 Omgående betalning utförs pga att flygpriserna oftast är baserade på kampanjer med strikta förköpskrav som står utanför Solstings kontroll. Solsting garanterar priset först efter att vi har ställt ut dina färdhandlingar och debiterat angivet kreditkort.

3.0.4 Om inte full betalning är erlagd har Solsting rätt att häva avtalet.

3.1 Betalningsmedel

3.1.1 Vi accepterar VISA, Mastercard  och Eurocard

3. 2 Säker betalning
Solsting  använder SSL-teknik. På så sätt garanterar vi säkerheten för dina online-betalningar. SSL-protokollet (Secure Sockets Layer) är en internationell standard som skyddar överföringen av information på Internet. SSL är den bästa metoden för att garantera säkra betalningar.
Den innebär att kopplingen mellan din dator och Solsting säkras och personliga data skickas anonymt via internet (och krypterat). Ingen särskild programvara krävs för detta.
Du känner igen en säker SSL-anslutning på hänglås ikonen som visas längst ned i statusfältet i webbläsaren.

3.3 Orderbekräftelse

3.3.1 När din beställning är bekräftad av våra leverantörer debiteras angivet kreditkort och färdhandlingar med kvitto skickas till angiven e-postadress.

3.3.2 Var god att ta del av dina färdhandlingar så snart du mottagit dem. Eventuella fel måste påtalas omgående.

3.3.3 Färdhandlingar kan skickas med post mot en avgift på 100 kr. Solsting ansvarar inte för bortkomna postförsändelser.

  • Innan genomförande av köpet, kontrollera att stavningen av resenärens namn stämmer överens med stavningen i passet. Flygbiljetter är personliga och det är inte möjligt att ändra i en befintlig bokning.
  • Kontakta Solsting omgående om bekräftelsen inte kommit till dig via e-post inom några minuter från bokningstillfället. Så snart bekräftelsen kommit till dig per e-post ska du kontrollera att uppgifterna stämmer. Vid oklarheter meddela Solsting omgående. Utanför våra ordinarie öppettider ber vi dig kontakta flygbolaget, hotelleverantören, transferbolaget eller hyrbilsbolaget direkt för att kontrollera om eventuella korrigeringar är möjliga.
  • Regelbundet bevaka den angivna e-postadressen, då all korrespondens från oss sker via e-post.
  • Kontinuerligt kontrollera flygtider och eventuella tidtabellsändringar både för ut- och hemresa.
  • Kontrollera med respektive flygbolag från vilken flygplatsterminal avresan sker från.

3.5 Skatter och avgifter

3.5.1 Flygskatter och avgifter är inkluderat i biljettpriset. Extra kostnader för baggage och check-in kan tillkomma beroende på flygbolag och priskategori.

3.5.2 Resenären är skyldig att betala aktuella flygplatsavgifter/skatter direkt på flygplatsen vid avresa samt ankomst om detta tillämpas på den valda destinationen. Eventuell turistskatt (city tax) kan tillkomma på hotell och bekostas på egen hand.

3.6 Ändringar av skatter och avgifter efter avtalets ingåelse

3.6.1 Solsting förbehåller sig rätten till prisändringar som står utanför vår kontroll.

3.6.2 Om full betalning inte är erlagd, förbehåller sig Solsting rätten till att ändra priset efter ändringar i transportkostnader, skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan.

3.6.3 En prishöjning ska meddelas beställaren senast 72 timmar efter beställning.

3.6.4 Resenären har rätt att frånträda avtalet om prisändringen är väsentlig. Resenären skall inom skälig tid meddela arrangören eller återförsäljaren om han vill frånträda avtalet. Gör resenären inte det, förloras rätten att frånträda avtalet.

3.6.5 Godkännande av Solstings Resevillkor innebär också godkännande av flygbolagets , hotellets, transferbolagets och hyrbilbolagets villkor.

4 Ändring och avbokning

4.0.1 Resor som är betalade och klara är i regel inte ändrings- eller återbetalningsbara efter köpet. Vi rekommenderar därför att du i samband med bokningen tecknar vårt avbeställningsskydd.  Avbeställningskyddet kostar 235kr/person (Till USA & Thailand 325 kr/person)

4.0.2 Om leverantören tillåter ändring tillkommer en administrativ avgift samt leverantörens kostnad och eventuell mellanskillnad i pris. Se pkt 4.1 samt pkt 4.2.

4.0.3 Ändring ska ske snarast möjligt per e-post  till Solstings kundtjänst bokning@solsting.se

4.0.4 I den händelse du måste avboka din resa och inte tecknat avbeställningsförsäkring försöker vi naturligtvis hjälpa dig att få tillbaka så mycket som möjligt av resans pris. Om leverantören tillåter avbokning tillkommer en avbokningskostnad samt leverantörens kostnad, se pkt 4.1 och pkt 4.2. Du får oftast ingen ersättning för flygbiljetter som avbokas men du kan ändå få tillbaka en del av hotellkostnaden ( gäller ej speciella hotellerbjudanden som Rumstypen ”Non-refundable” , ”Advance purchase” eller “Ej avbokningsbar” )

4.0.5 Om resenären inte har avbokat sin resa eller delar av denna och /eller infinner sig inte resenären på angiven tid för ut-och hemresa, eller saknar resenären resedokument som giltigt pass, visum eller vaccinationsdokument, ansvarar inte Solsting för eventuella merkostnader som kan drabba resenären.

4.0.6 Det går inte att endast utnyttja hemresan på en genomgående flygbiljett om man inte använt utresan (gäller ej vid två eller flera enkelresor). Alla resterande sträckor avbokas per automatik av flygbolaget vid utebliven ankomst. Detta är kotym och ligger utanför Solstings kontroll.

4.0.7 Avbokning ska ske före avresa till Solstings kundtjänst per e/post alternativt telefon snarast möjligt.

4.1 Ändring/avbokning Flyg

4.1.1 Flygbiljettens ändringskostnad varierar beroende på flygbolagets villkor samt bokad biljettyp. Om ändring är tillåten är kostnaden per resenär:

Namnkorrigering : 500:- per person samt flygbolagets avgift.

Avbokning:  LowFare-biljetter som är betalade och klara är i regel inte ändrings- eller återbetalningsbara efter köpet.

4.2 Ändring/avbokning Hotell

4.2.1 Om leverantören tillåter avbokning eller ändring är kostnaden per rum:

Mer än 7 dagar före avresa:

Datumändring: 500 :- per rum samt eventuell mellanskillnad i pris.

Avbeställning : 500:- per rum samt eventuell kostnad från hotellet.

Mindre än 7 dagar före avresa:

Ingen ändring möjlig.

Ingen återbetalning möjlig.

4.2.2 Om ändringen innebär en förändring i antal personer i bokningen kommer priset för Boendet att räknas om till den nya sällskapets storlek, om det till exempel är färre personer kan detta innebära att boendet blir större än vad som behövs och då får resterande personer i sällskapet betala mer per person och det kommer troligen inte vara möjligt att kräva återbetalning.
4.2.3 Rumstypen ”Non-refundable” , ”Advance purchase” eller “Ej avbokningsbar” är bindande vid beställning och kan därför aldrig ändras eller återbetalas.

4.2.4 Shared Facilities = dusch och toalett i korridoren. Är ett rum med “Shared Facilities” bokat kommer toalett och dusch ej finnas på rummet.

4.2.5 Solsting  agerar endast som mellandhand och agent. Din biljett/bokning är ett avtal mellan dig och respektive flygbolag, transferbolag  och hotelleveantör. De händelser som inträffar i samband med din resa exempelvis förseningar, missade anslutningsflyg  eller inställda flyg är inte Solstings ansvar utan ska reklameras direkt till flygbolaget eller transferbolaget helst på plats.

4.2.5 Solsting förmedlar hotellbokningar i samarbete med Hotelbeds.com, Lowcostbeds.com och Hotels4you. Alla frågor rörande bokningen måste därför ställas direkt till dem.

Hotelbeds:  http://www.hotelbeds.com/static/images/pdfs/contact/crc_europe_contacts.pdf

Lowcostbeds:http://www.lowcostbeds.com/beds/se/contactus.htm

Hotels4you: http://hotels.cheaphotels.tk/web/customercare   eller Operations@medhotels.com Tel:0044 1733 224 543

All kontakt med kundservice kan komma att ske på engelska.

4.3 Solsting förmedlar transferbokningar i samarbete med A2B Transfer / Resorthoppa

A2B Transfer: admin@a2btransfers.com

Resorthoppa: admin@resorthoppa.com

Efter genomförd bokning skickar Solsting en transfer voucher med alla kontaktuppgifter till Transferbolagens lokala kontor och representanter. All kontakt med kundservice kan komma att ske på engelska.

4.4 Ändring/avbokning hyrbil

4.4.1 Ändring av förare, datum, plats eller bilkategori går att göra fram till 4 arbetsdagar före upphämtning av hyrbilen.

4.4.2 Kostnaden för ovanstående ändringar är 250:- per bil och gång som ändring görs samt leverantörens eventuella avgifter.

4.4.3 Vid avbeställning mer än 2 arbetsdagar före upphämtning av hyrbilen är kostnaden 250:- per bil. Vid avbeställning mindre 2 arbetsdagar före upphämtning av hyrbilen är ingen återbetalning möjlig.

Solsting förmedlar transferbokningar i samarbete med Your Car Hire.

Your Car Hire: http://www.your-carhire.com/contact

All kontakt med kundservice kan komma att ske på engelska.

4.5 Ändring/avbokning evenemang

4.5.1 Evenemangsbiljetter är bindande vid beställning och kan i efterhand inte ändras eller återbetalas.

4.6 Resenärens rätt att överlåta avtalet

4.7.1 Överlåtelse av resan till en annan person är i regel inte möjlig på grund av regler som tillhandahålls av våra underleverantörer. Det finns dock undantag.

4.7 Avbokning med avbeställningsförsäkring

4.7.1 Du kan via Solsting.se teckna en avbeställningsförsäkring som täcker vid akut sjukdom, olycka eller dödsfall. Dessutom täcker försäkringen vid brand, översvämning eller andra oförutsedda händelser i ditt hem samt vid krissituationer som skilsmässa, arbetslöshet eller plötslig indragen semester. Avbeställning ska ske
till Solsting innan avresa och skadeanmälan skall skickas till Solsting

Se villkor för avbeställningsförsäkring.

4.7.2 Avbokning ska ske till Solsting innan avresa. Skadeanmälan ska ifyllas och sändas direkt
till Solsting

4.7.4 Avbeställningsförsäkring ska tecknas i samband med beställning och kan inte läggas till i efterhand.

4.7.5 Uppkomna situationer måste alltid styrkas med underlag som läkarintyg, polisrapport eller annat underlag som styrker händelsen och skall skickas till Solsting

4.8.1 Uppkomna situationer måste alltid styrkas med underlag som läkarintyg, polisrapport eller annat underlag som styrker händelsen och skall skickas till Solsting.

5. Flygbiljetter

5.0.1  Solsting agerar endast som förmedlare för flygbolaget. Vi ansvarar inte för tidtabellsändringar, inställda flyg oavsett anledning, bagage eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra. Sådana händelser ansvarar respektive leverantör för och har du eventuella anspråk med anledning av detta, ska du kontakta flygbolaget direkt.

5.0.2 Det är resenärens ansvar att kontrollera och ta del av eventuella tidtabellsändringar, gäller både ut-och hemresa. Solsting ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg av flygbolagen eller eventuella merkostnader som tillkommer i samband med tidtabellsändringar. Flygbolagen har full rätt att ändra i sina tidtabeller och Solsting följer alltid flygbolagets regler som tillämpas för av-eller ombokning vid tidtabellsändringar. Observera att dessa kan ändras med kort varsel. Det är därför viktigt att ALLTID kontrollera avresetider med flygbolaget.

5.0.3 Det går inte att endast utnyttja hemresan på en genomgående flygbiljett om man inte använt utresan (gäller ej vid två eller flera enkelresor). Alla resterande sträckor avbokas per automatik av flygbolaget vid utebliven ankomst. Detta är kotym och ligger utanför Solstings kontroll.

5.0.4 Flygbolagen ansvarar för korrekt genomförande av transporten . Eventuella brister och/eller
klagomål av transporten måste vändas direkt till flygbolaget.

5.0.5 Frågor gällande regler, hantering och kostnad för bagage och check-in hänvisas direkt till flygbolagets hemsida.

5.0.6 Flygbolagen samarbetar inom olika allianser och de flyg som anges på hemsidan kan i vissa
fall på vissa sträckor opereras av annat flygbolag än vad som anges.

5.0.7 Extra kostnader för baggage och check-in kan tillkomma beroende på flygbolag.

5.0.8 Vid kraftiga förseningar eller inställda flyg ersätts du direkt av flygbolaget, antingen i form av
kuponger för mat och/eller dryck, eller i form av hotellboende. I extrema fall kan du
kompenseras med kontant ersättning. Eventuella anspråk ska vändas direkt till flygbolaget.

5.0.8 Vid kraftiga förseningar eller inställda flyg ersätts du direkt av flygbolaget, antingen i form av
kuponger för mat och/eller dryck, eller i form av hotellboende. I extrema fall kan du
kompenseras med kontant ersättning. Eventuella anspråk ska vändas direkt till flygbolaget.

5.1 Hotelltransfer och transport vid mellanlandning/flygplatsbyte.

5.1.1 Flygplatsbyte vid mellanlandning ingår inte i biljettpriset och bekostas på egen hand, t ex i Paris mellan Charles de Gaulle och Orly, i New York mellan JFK och Newark eller i London mellan Heathrow och Gatwick.

5.1.2 Transfer till och från hotellet är inte inkluderat i Solstings priser. Solsting erbjuder transferbiljetter till de flesta destinationer som kan bokas i samband med resan. Information samt priser på transfer erbjuds i samband med beställning om detta kan erbjudas. Vi betraktar möjligheten att boka transfer som en service och erbjuder den till nettopris. Vi tar därför ut en administrativ avgift på 200 kronor vid manuell tilläggsbokning av transfer i efterhand.

5.2 Återbekräftelse för resor utanför Europa

5.2.1 Återbekräftelse skall ske till respektive flygbolag för hemresor utanför Europa senast 72 timmar innan avgång. Samtidigt kan du ta del av eventuella tidsändringar i samband med hemresan.

5.3 Check in, gate och terminal

5.3.1 Vi rekommenderar att du befinner dig på flygplatsen två timmar innan avgång.

5.3.2 Upplysningar från Solstings köpvillkor. eller flygbolagen gällande ”gate”, terminal eller annan information om flygplats och marktransport är inte bindande och kan komma att ändras. Kontrollera därför alltid aktuell information med flygbolaget/luftfartverket nära inpå avresa för uppdaterad information.

6 Reseförsäkring och ansvar

6.0.1 Resenären är själv ansvarig för omkostnader vid sjukdom, olyckshändelse eller
annan uppkommen situation som kan inträffa i samband med resan.

6.0.2 Vi rekommenderar att du tecknar en reseförsäkring.

6.0.3 Var uppmärksam på att reseförsäkringen gäller i samband med din resa. Vid avbokning på grund av sjukdom eller oförutsedd händelse måste en avbeställningsförsäkring tecknas,

7 Resenärens ansvar

7.0.1 Beställaren och resenären är skyldig att ta del av resevillkoren före köpet.

7.0.2 Viktigt!

Det är viktigt att du uppger resenärernas första förnamn och hela efternamnet exakt så som det står i passet. Är namnen felstavade kan ni bli nekade ombordstigning. Vänligen uppge namnet enligt följande information:

Förnamn: Ange ENDAST första namnet enligt passet

Efternamn: Ange samtliga efternamn som står i passet.

Observera att det är viktigt att du endast uppger det första förnamnet enligt passet då utrymmet påbiljetten är begränsat till 27 tecken (inklusive mellanrum).

Generellt går det inte att ändra namn på flygbiljetter så det är viktigt att det blir rätt enligt passet.

Om ett namn måste ändras efter bokning kostar detta från 500 kronor upp till kostnaden för
en ny biljett.

7.0.3 Resenären ansvarar att ta del av eventuella tidtabellsändringar, gäller både ut- och hemresa. Flygbolagen har full rätt att ändra i sina tidtabeller och Solsting följer alltid flygbolagets regler som tillämpas för av-eller ombokning vid tidtabellsändringar. Observera att dessa kan ändras med kort varsel. Solsting ansvarar inte för eventuellt missade flyg och merkostnader som uppstår pga t.ex tidtabellsändringar gjorda av flygbolaget.

7.0.4 Information om aktuella avgångstider finns på flygbolagets hemsida:

7.0.5 Beställaren och resenären förbinder sig i samband med köpet att lämna en korrekt e- postadress och bevaka denna regelbundet då Solsting kommunicerar via e-post.

7.0.6 Beställaren och resenären förbinder sig att innan bokningen slutförs kontrollera att namn är rättstavat i enlighet med passet, endast förnamn och efternamn, ej tilltalsnamn. Eventuella mellannamn ska inte fyllas i. Felaktigt angivna namn kan medföra merkostnader för beställaren.

7.0.7 Resenären förpliktar sig att ta med alla resedokument som skickas av Solsting. Eventuella merkostnader som kan uppstå i samband med att resedokument saknas bekostas ej av Solsting.

7.0.8 Det går inte att beställa en biljett till ett ofött/ej namngivet barn, då namnet alltid ska anges vid beställning och kan inte ändras senare. Särskilda regler gäller beroende på flygbolag och Solsting kan inte garantera att flygbolaget kan lägga till ett spädbarn i efterhand.

7.0.9 Resenären är skyldig att kontakta Solsting under sin resa om problem uppstår som inte kan lösas på plats, se pkt 8.

7.0.10 Som kund är du skyldig att upplysa Solsting, innan bokning, viktig information som kan vara avgörande för att du ska kunna genomföra resan. Expempel på detta är: Icke nordiskt medborgarskap, graviditet, allergi, sjukdomstillstånd eller annan väsentlig information. Kontakta kundtjänst omgående om så är fallet. Om du inte meddelat Solsting innan bokning förlorar du rätten till att reklamera.

7.0.11 Beställaren och resenären har som ansvar att själv kontrollera färdhandlingarna så snart de mottagits. Eventuella felaktigheter måste påtalas omgående per telefon till Solstings kundtjänst. Solsting kan inte garantera att eventuella fel kan rättas till efter bokningstillfället.
Om leverantören godkänner ändringen tillkommer avgifter som bekostas av kunden, se pkt 4.

7.0.12 Merkostnader i samband med felaktigt angivna uppgifter bekostas av beställaren. Solsting ansvarar inte för eventuella merkostnader. Exempel på detta kan vara: Felaktig e-postadress eller telefonnummer, felbokade datum, felaktigt val av flyg och hotell, felstavade namn eller felaktigt antal resenärer.

7.0.13 Om du inte har erhållit färdhandlingarna inom 24 timmar efter beställning måste Solsting kontaktas omgående och senast nästkommande vardag.

7.1 Pass, visum, vaccinationer m.m.

7.1.1 Upplysningar som lämnas av Solsting gällande pass och visum avser endast svenska medborgare. Utländska medborgare hänvisas till sitt lands respektive ambassad för information om pass och visum.

7.1.2 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som t.ex. innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, försäkring. Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av bristerna i nämnda formaliteter, t.ex. hemtransport i följd av avsaknad av pass eller visum.

7.1.3 På Utrikesdepartimentets hemsida www.ud.se finns information om ambassader, konsulat, reserekommendationer och annan viktig information som kan vara av betydelse för önskad destination.

7.1.4 Passet skall vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Vid resor inom Schengen rekommenderas giltgt pass som identitetshandling.

7.1.5 För inresa till Ryssland behöver svenska medborgare visum. Som turist söker du ditt visum efter att ha fått en inbjudan från hotellet. Denna inbjudan söker du genom att direkt kontakta hotellet efter att du mottagit dina färdhandlingar. Kunden måste på egen hand sköta kontakten med hotellet. En inbjudan måste du ta med dig till ryska ambassaden som sedan kommer att behandla din visumansökan. Solsting har ingen inblick eller påverkan på hotellets hantering av inbjudan eller på ambassandens beslut i visumärenden. Vid osäkerhet
eller frågor gällande inbjudan och visum , vänligen kontakta ryska ambassaden.

7.1.6 För inresa till Australien krävs visum för svenska medborgare.

7.1.7 För inresa till USA krävs inresetillstånd. För mer information klicka här. Resande utan inresetillstånd riskerar att nekas ombordstigning på flyget.

För inresa till USA krävs maskinläsbart pass. Resande utan maskinläsbart pass eller giltigt visum riskerar att nekas inresa.

7.1.8 Solsting påtar sig inte ansvaret för merkostnader som drabbar resenärern i samband med att visumansökan avvisats. Det är varje lands respektive ambassad eller konsulat som hanterar visumärenden.

7.1.9 Resande som inte har godkända resedokument kan bli nekad ombordstigning eller inresa.

8 Avvikelser eller brister i produkten / Avhjälpande

8.0.1 Eventuella fel eller klagomål ska framföras till Solsting och leverantören på plats senast 24 timmar efter ankomst. Om hotellet visar sig inte leva upp till den hotellbeskrivning som Billigareresor uppgivit, ska detta omgående framföras till hotellet. Om resenären inte är nöjd med hur hotellet hanterar situationen ska Solsting kontaktas senast 24 timmar efter ankomst till hotellet för att få en chans att lösa problemet på plats

8.0.2 Om resenären inte är nöjd med hur hotellet hanterar situationen ska Solsting kontaktas senast 24 timmar efter ankomst till hotellet för att få en möjlighet att lösa problemet på plats. Samtliga kontaktuppgifter finns med på hotellvouchern eller på resplanen.

8.0.3 Resenären får inte åberopa fel i vad han har rätt att fordra till följd av avtalet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet.

8.0.4 Om resenären inte kontaktar Solsting under sin vistelse med uppkomna problem förlorar resenären oftast rätten till att reklamera. Eventuella utlägg bekostas ej av Solsting.

8.0.5 Vid problem med hyrbil skall Your Car Hire kontaktas omgående på angivet journummer som står skrivet på hyrbilsvouchern.

8.0.6 Om resenären på egen hand bekostar en uppgradering eller köp av annat hotellrum/tjänster på plats utan att först kontakta Solsting, kommer Solsting ej att godkänna återbetalning av dessa utlägg. Transaktionen anses då vara ett bindande avtal direkt mellan resenären och hotellet/leverantören på plats.

8.0.7 Krav på ersättning skall framställas Solsting skriftligen genom att fylla i en reklamationsblankett så snart som möjligt och senast 1 månad efter hemkomst, såvida synnerliga skäl inte föreligger.

Länk till reklamationsblankett.

Om du inte är nöjd med utfallet av ditt klagomål vänligen kontakta Allmänna Reklamationsnämden www.arn.se.

9 Den tekniska arrangörens ansvar

9.0.1 Solsting är inte ansvariga för brister, ändringar och avlysningar p.g.a. force majeure eller force majeure liknande händelser, d.v.s. händelser som arrangören vid avtalets ingående inte har haft möjlighet att förutse, avstyra eller
avvärja (t.ex. avtalsbrott, avtalsstridiga strejker, väderlek m.m.).

9.1 Ändringar av arrangören

9.1.1 Solsting förbehåller sig rätten att meddela nödvändiga förändringar av transportmedel, tidsplaner, hotell eller andra tjänster. Information om förändringar ska göras snarast möjligt.

10 Bilhyra med Solsting via Your Car Hire

10.0 Frivilliga extraförsäkringar

10.0.1 Personlig olycksfallsförsäkring (s.k. pai) erbjuds ofta av biluthyraren på plats mot tillägg.
Om du på hyreskontraktet skriver på att du önskar någon frivillig extraförsäkring, uppgradering till större bilkategori el. dyl. kan du inte i efterhand reklamera att du inte önskade denna/dessa. Läs därför noggrant igenom vad du skriver under när du avhämtar hyrbilen.

10.0.2 Var också medveten om att lokal skatt betalas på allt som betalas på plats t.ex. barnstolar, takräcken, extra förare etc. Priserna som uppges hos oss för dessa är i lokal valuta och
lokal skatt tillkommer.

10.0.3 Ibland erbjuds du försäkringar av den lokala biluthyraren. Det beror på att våra leverantörer inte kan se om du har tecknat en försäkring med Your Car Hire då avtalet gäller mellan dig och Your Car Hire och inte med den lokala leverantören. Dessa försäkringar är frivilliga och om du skriver på att du vill ha någon av dessa försäkringar har du ingått ett avtal med leverantören som inte går att återkalla när man väl kommit hem och blivit debiterad för dessa försäkringar. Läs därför noga genom vad som ingår i din bilhyra med
Your Car Hire innan du skriver under.

10.0.4 Är det något som är oklart eller du behöver hjälp på plats är du välkommen att kontakta Your Car Hires jour. Journumret står på din voucher.

10.1 Betalning av din hyrbil sker med kreditkort vid bokningstillfället.

10.2 Deposition

10.2.1 Biluthyraren kräver alltid en deposition vid bilens avhämtande.

10.2.2 I de flesta länder är kravet att denna görs med ett internationellt kreditkort, av typ Master Card, Visa, Diners Club, American Express eller Eurocard, med stansade siffror på kortet. Kreditkortet måste då ha tillräckligt med kreditutrymme för depositionen och vara i huvudförarens namn.

10.2.3 Maestro, Dankort och elektronkort godkänns inte.

10.3 Flyginformation vid ankomst till flygplats

10.3.1 Det är viktigt att du alltid kontaktar Your Car Hire om ditt flyg blir försenat eller får ändrade tider och/eller flygnummer. Detta för att försäkra dig om att hyrbilskontoret är öppet och har den korrekta informationen om ditt flyg.

10.3.2 Om tiden ändras så att du vill hämta din bil utanför kontorets öppettider, kontakta
omgående Your Car Hire.

10.3.3 Om Your Car Hire inte erhållit korrekt information om flygnummer och ankomstid senast dagen innan upphämtning är varken Your Car Hire eller Solsting ansvariga för eventuell utebliven leverans av hyrbil. Kontaktuppgifter till Your Car Hire finner du på din hyrbilsvoucher.

10.4 Avhämtning utanför kontorstid

10.4.1 Om du önskar hämta hyrbilen utanför det lokala kontorets ordinarie öppettider utgår ofta en leveransavgift, som betalas på plats. Detta gäller också om du önskar få bilen levererad utanför det lokala kontoret. Observera att leverans utanför kontorstid alltid är på förfrågan.

10.5 Återlämnande på annan ort

10.5.1 Om du önskar återlämna bilen på annan ort än avhämtningsorten måste detta beställas vid bokningen. För att boka envägshyra, vänligen kontakta Solsting per telefon. Normalt betalar man en återlämningsavgift, s.k. “drop-off” avgift på plats. Observera att envägshyra alltid är på förfrågan.

10.6 Hotelleverans
10.6.1 På vissa destinationer erbjuds hotelleverans. Detta måste beställas vid bokningstillfället. I de
flesta fall tillkommer en avgift för detta. Avgiften betalas på plats till den lokala leverantören.
Kontakta Solsting för bokning av hotelleverans. Observera att hotelleverans alltid är på
förfrågan.

10.7 Körrestriktioner

10.7.1 I en del länder kan det förekomma restriktioner för körning utanför landets gränser. Kontakta alltid Solsting om du planerar att köra i länder utanför landet du hyrt bilen i.

10.7.2 Det är oftast inte tillåtet att ta hyrbilen på en färja. Våra försäkringar gäller inte bilen om man
tar med den på en färja. Du kan bli kostnadsansvarig för värdet av hela bilen. Kontakta Solsting för mer information.

10.8 Extra tillägg

10.8.1 Bör beställas i samband med bokningen. Dessa betalas på plats direkt till den lokala biluthyraren. Varken Solsting för mer information eller Your Car Hire är ansvariga för eventuella merkostnader vid utebliven leverans av extrautrustning.

10.8.2 På alla tillägg som betalas på plats, som t.ex. extra chaufför, envägshyra, barnstolar etc., tillkommer det lokala skatter och i vissa länder även flygplatsskatt/avgift.

10.9 Bilstorlek/-typ

10.9.1 Bokning bekräftas för kategori, inte för enskild bilmodell. Bilkategorierna hos Solsting är inte alltid desamma som hos biluthyraren på plats. Om den lokala biluthyraren levererar en mindre bilkategori än du bokat så ska du kontakta Solsting eller Your Car Hire på det journummer som står på din voucher. I de fall då leverantören erbjuder dig en mindre kategori så kan mellanskillnaden återbetalas om detta skrifligen reklameras efter hemkomst. Några ytterligare skadeståndsanspråk kan inte ställas på Solsting

10.10 Voucher

10.10.1 Du är som kund skyldig att själv kontrollera vouchern så snart du får den.

10.10.2 Vouchern skickas per e-post så snart bilhyran har debiterats. Vid eventuella ändringar skickas en uppdaterad voucher via e-post. Eventuella felaktigheter måste påtalas för Solsting r omedelbart så att ny voucher kan utfärdas.

10.10.3 Muntliga överenskommelser av inbokande personal ska vara noterade på vouchern för att kunna åberopas.

10.10.4 Den voucher du fått från Solsting måste överlämnas till den lokala biluthyraren vid avhämtandet av hyrbilen. Om den inte överlämnas äger biluthyrningsföretaget rätt att debitera dig sitt normala ordinarie fullpris.

10.10.5 Om hyrbilen återlämnas för sent, efter det klockslag som framgår av din voucher så kommer leverantören att debitera er för ett extra dygn samt en förseningskostnad.

10.10.6 Observera att hyresperioden omfattar det antal dygn som står på vouchern, där dygn räknas
som 24 timmars perioder. Hyrbilen måste således återlämnas senast det klockslag som framgår
av din voucher.

10.11 Eventuella fel och brister

10.11.1 Eventuella reklamationer avseende standard m.m. på hyrbilen måste framföras på plats till den lokala biluthyraren så att denne ges möjlighet att åtgärda felet. Om inte reklamation avseende standard m.m. på hyrbilen har framförts till den lokala biluthyraren eller påpekats i
samtal till Solsting, accepteras inte reklamation angående detta efter hemkomst.

10.11.2 Vid eventuell reklamation ber vi dig spara hyreskontraktet och skicka in en kopia på denna vid hemkomsten.

10.11.3 Solsting fungerar endast som förmedlare åt respektive biluthyrningsföretag och ett särskilt
kontrakt med biluthyrningsföretaget upprättas vid avhämtningen av bilen. Läs noggrant
igenom detta innan du undertecknar det. Vid eventuell tvist gäller detta kontrakt som
aavtalsvillkor.

10.11.4 Solsting är inte ansvarig för eventuell förlust, skada eller olyckshändelse utanför Solstings kontroll.

10.11.5 Solsting är inte heller ansvariga för eventuella merkostnader under resan vid förseningar i
leverans,erhållen bilstorlek, utebliven leverans av beställda tillbehör såsom takräcken,
skidställ, snökedjor m.m.

10.11.6 Solsting står inte för eventuella merkostnader om du tappar bort eller glömmer att återlämna bilnyckeln.

10.11.7 Solsting står inte för eventuella merkostnader, såsom måltider, hotellövernattningar o.s.v. som uppkommit vid olycka med bilen. Eventuella reklamationer ska framställas skriftligt till Solsting så snart som möjligt och senast två månader efter hemkomsten såvida inte
synnerliga skäl föreligger
.
10.11.8 Solsting ansvarar inte för eventuella böter man ådrar sig under hyresperioden. Dessa betalas till bötesutfärdande myndighet. Vänligen observera att leverantören ofta tar en administrations kostnad för att förmedla kontaktuppgifter till bötesutfärdande myndighet.

10.11.9 Som kund är du själv ansvarig att kontrollera eventuella trafikregler för det land du skall köra i.

10.12 Eventuella prisändringar

10.12.1 Lämnade prisuppgifter om kostnader på plats, t.ex. pris för förare under 25 år, extra förare,
barnstolar, takräcken, skidställ, snökedjor, avgifter för återlämning på annan ort, frivilliga
extraförsäkringar m.m. är endast preliminära. Solsting är inte ersättningsskyldiga vid ändringar av dessa.

11 Med reservation för eventuella ändringar, tryck- och bildfel

11.0.1 Solsting produktinformation är sammanställd av leverantörer såsom flygbolag, hotell, transferbolag , lokala biluthyrare, lokala agenter för evenemang eller annan information av art, t.ex. väder och hotellkartor. Det är publicerat i god tro och uppdateras kontinuerligt. Vi ansvarar inte för produkt beskrivning som är felaktig.

11.0.2 Vi kan komma att ändra, uppdatera eller ta bort information utan förvarning. Solsting reserverar sig för eventuella ändringar, tryck och bildfel.

11.0.3 Samtliga bilder är endast avsedda som illustration och ska inte uppfattas som en garanti om inte annat anges.

11.0.4 Hotellkartor är publicerade av Google Maps och vi ansvarar inte för fel eller brister på dessa sidor.

12  Sekretesspolicy

12.0.1 Solsting.se värderar ditt förtroende och respekterar din rätt till skyddad information. Vi följer vid hantering av dina personuppgifter de regler som finns i datalagen och personuppgiftslagen (PUL).

12.0.2 Personuppgifter som lämnas i våra kundundersökningar lämnas aldrig vidare till tredjepart utan ditt godkännande. När du bokar eller köper en produkt genom Solsting, kommer vi att förse flygbolaget, hotellet, transferbolagets,  hyrbilsföretaget, etc med den nödvändiga information om dig som vår partner behöver för att genomföra köpet.

12.0.3 Om du vill veta vilka uppgifter som finns lagrade om dig är du välkommen att ta kontakt med
kundtjänst.

12.0.4 För att kunna erbjuda en smidig och lättanvänd webbplats använder vi cookies. En cookie är en liten mängd data som skickas till din webbläsare från webbservern på den webbplats du besöker och som lagras på din dators hårddisk. Om du inte accepterar att O lagrar cookies på din dator ber vi dig stänga av hanteringen av cookies i din webbläsare. Detta görs i säkerhetsinställningarna. Observera att blockering av cookies gör att bokningen av våra resor ej kan genomföras korrekt.

Våra webbplatser innehåller länkar till andra platser på Internet. Vi kan inte ta ansvar för hanteringen av personuppgifter på dessa platser men uppmanar besökare att ta del av den policy för personlig information som gäller för respektive webbplats.

Om du har frågor kring vår hantering av personuppgifter, skicka e-post till bokning@solsting.se. Du har rätt att (en gång per år) begära information om vilka uppgifter som finns om dig. Vidare kan du alltid kontakta oss om du önskar korrigera, radera eller spärra dina personuppgifter. Då måste personnummer anges för säker identifikation. En klickbar länk för att avbryta e-postutskick medföljer alltid utskicken.

Skyddet av personuppgifter och personlig integritet har hög prioritet inom Solsting. Vi skyddar noggrant personlig information från obehörig åtkomst, förlust eller förvanskning.

Solsting kan komma att uppdatera och ändra denna policy. Vi rekommenderar därför att återvändande besökare regelbundet kontrollerar om ändringar har skett innan personlig information lämnas.

13.Säker betalning
Solsting  använder SSL-teknik. På så sätt garanterar vi säkerheten för dina online-betalningar. SSL-protokollet (Secure Sockets Layer) är en internationell standard som skyddar överföringen av information på Internet. SSL är den bästa metoden för att garantera säkra betalningar.

Den innebär att kopplingen mellan din dator och Solsting  säkras och personliga data skickas anonymt via internet (och krypterat). Ingen särskild programvara krävs för detta.

Du känner igen en säker SSL-anslutning på hänglås ikonen som visas längst ned i statusfältet i webbläsaren.
Solsting är personuppgiftsansvariga för den personliga information som samlas in. Vi säljer inte personlig information vidare till andra företag. Däremot delar vi i vissa fall information med leverantörer och samarbetspartners i samband med resor.